Att nå ett mål

Att nå sitt mål

Att nå sitt mål kan ibland vara svårt men idag tänkte jag berätta lite hur jag tänker och gör. Att ha en plan underlättar för dig att nå dit du önskar. Brukar du lägga upp en plan?

Nu när du har satt upp en mål, du har bestämt dig för en förändring eller ett område du vill förändra. Det kan vara vad som helst, familjen, hälsan, relationen, arbetet eller som jag gjorde, att springa ett maraton. Du har skrivit ner ditt mål på ett papper. Nu ska vi bryta ner det i mindre mål, delmål.

Om vi går tillbaka till de maraton som jag skulle springa, så visste jag vilket datum loppet skulle gå. Jag räknade ut att loppet skulle gå efter 16 veckor, dvs det innebär att jag har 16 veckor på mig att träna inför loppet. Man kan säga att jag bröt ner mitt mål till mindre delmål. 16 veckor innebar att jag hade 4 månader på mig att förbereda mig inför loppet.

Oavsett vad du ska genomför, så lägger du en plan för hur du ska nå till just ditt mål. Vad innebär det för dig, vad behöver du göra? Skriv ner allt du kan komma på, allt som du kan göra så att du når ditt mål. Tänk på att din plan ska vara mätbar och tydlig. Vad ska du göra för att nå dit du önskar?

Om vi går tillbaka till mitt maraton igen, så gjorde jag en plan för de 16 veckorna jag hade på mig att uppfylla mitt mål. Jag behövde göra ett träningschema med x-antal km per vecka och olika upplägg av träningen. Jag skrev ner allt på ett papper och förde det sedan in i min kalender. Därefter pratade jag med min man Anders. Nu gäller det nämligen att nära och kära är med dig och kan stötta dig i din målsättning. Som kan hjälpa dig när du kanske är på väg bort från din plan.

Mitt tips till er gällande att nå sitt mål

  • Skriv ner allt på ett papper
  • Struktur i ditt tidsschema, kalender
  • Håll koll på dina delmål
  • Viktigt är att planera in belöning (ska berätta mer om det längre ner)
  • Hur ligger du till per vecka

Något som är viktigt är när du uppnått ett delmål är att ge dig själv belöning. Det är lätt att glömma bort men viktigt oavsett vad det är för mål du satt upp. Är det en livsstilsförändring du vill få till kanske du ska belöna dig med ett nytt klädesplagg eller färska snittblommor en dag. Nya träningskläder eller gå på bio. Du väljer själv vad du ska belöna dig med, men det är viktigt att belöna sig när man har uppnått ett delmål.

Jag brukar belöna mig med nya träningskläder när jag har uppnått delmål eller de mål som jag har satt. Det är viktigt att klappa sig själv på axeln och säga att man är duktigt för det är du!

Varje vecka gäller det nu att du stämmer av med din plan och dina delmål, hur ligger du till? Det jag gjorde gällande de maraton jag skulle springa var att jag stämde av varje vecka mot min plan. Höll jag min plan i antal km och den träning jag hade planerat in i min kalender. Varje söndag satt jag och min man Anders ner och gick igenom näst kommande vecka. Vad hade vi båda på agendan, hur såg Vincent schema ut, vem hämtade/lämnade osv. Kan inte annat än betona på hur viktigt det är med planeringen.

Nästa inlägg kommer jag att berätta vidare om själva genomförandet av målet.

Pernilla Lantz signatur

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.