Idag åker jag upp till Mora och Tjejvasan

Idag åker jag den långa vägen upp till Mora, för att både jobba och köra Tjejvasan under Vasaloppsveckan.

Som du kanske vet så är mitt jobb en utav många samarbetspartners med Vasaloppet. Varje år har vi en pepp-station i Läde, ca 9 km innan målgången i Mora. Det är otroligt roligt att stå där och dela ut vatten samt ge pepp till alla trötta skidåkare.

Förra året var första gången jag stod där och wow vilken energi, vilka duktiga skidåkare man pratade med, peppade, så att de orkade åka den sista biten in i mål. Jag tror att många som åker förbi vår pepp-station får mer energi när de lämnar oss, den känslan får jag iallafall.

Själv är jag pepp på att köra Tjejvasan på lördag. Min skidor ska jag lämna in för vallning så fort jag kommer fram till Mora. Kommer inte hämta ut de förrän jag är på plats i Oxberg på lördagsmorgonen. Hämta ut mitt nummer i Vasaloppsmässan.

Imorgon kommer jag att stå i Läde och ge all min energi till alla som åker KortVasan samt ladda mina batterier till på lördag.

Håll nu tummarna för mig på lördag!

Visa inlägg och kommentera

Ketobiff med marinerade grönsaker

Tips till dig som gillar att förberedda middagarna. 2,5 kg nötfärs ger ca 15-20 st ketobiffar. Perfekt att frysa in och bara ta fram och värma på.

I söndags kände jag mig nog som en riktig husfru, jag gjorde nämligen ordning några middagar. Så att vi under veckan, enkelt kan värma på utan att behöva stå och laga maten. Jag drar upp till Mora på torsdag och då kommer det bli perfekt att ta med sig två ketobiffar som lunch på tåget.

För mer bilder på både Ketobiffar, läs gärna inlägget här eller Marinerade Grönsaker här.

Ketobiffar

Förberedelser 20 minuter
Tillagningstid 25 minuter
Total tid 45 minuter
Portioner 15 st

Ingredienser

  • 2,5 kg Nötfärs eller blandfärs
  • 4 st Äggulor
  • 2 st finriven gullök (inte med i original receptet)
  • Salt och peppar (mycket)

Instruktioner

  1. Blanda alla ingredienser i en stor bunke.

  2. Finriv den gula löken med ett rivjärn och häll i skålen.

  3. Blanda väl och därefter forma till lagom stora biffar.

  4. Stek sedan biffarna i rikligt med smör.

  5. Perfekt att frysa in eller att ha i kylen. Håller sig upp till en vecka i kylskåpet.

Marinerade grönsaker

Förberedelser 10 minuter
Tillagningstid 15 minuter
Total tid 25 minuter

Ingredienser

Zucchini, Paprika, Aubergine, Blomkål, Broccoli, och Röd lök

Olivolja

Vitlök, finhackad

Salt

Kan även lägga ner färska örter, citronskal, feta osv – använd din fantasi

Instruktioner

  1. Sätt ugnen på 175 grader.

  2. Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. 

  3. Hacka så mycket grönsaker som du behöver och rosta de i ugnen. Jag valde att hacka de i väldigt små bitar.

  4. Rosta de i ugnen i ca 15 minuter

  5. Låt sedan svalna innan du lägger över de i burk. Häll sedan över olivoljan, vitlök och en nypa salt.

  6. Om du täcker grönsakerna med olivolja håller de sig upp till 14 dagar i kylskåpet annars behöver du äta upp de inom några dagar.

Visa inlägg och kommentera

På lördag står jag i startfållan igen på Tjejvasan

Nu är det inte många dagar kvar tills jag står i startfållan igen på Tjejvasan.

Under sportlovsveckan, när vi var i Hundfjället, så hann jag med att köra ca 30 km. Så denna gång är jag verkligen förbered om man jämför mot andra år, då jag har hunnit med ca 10 -15 km innan loppet. Haha

Jag kommer att jobba under Vasaloppsveckan eftersom mitt arbete är en samarbetspartner med Vasaloppet. Så jag åker upp redan på torsdag och kommer att jobba i Läde, en peppstation ca 9 km innan mål. Jag jobbar under KortVasan, på fredagen och Öppet Spår, på söndagen och måndagen. Sen bär det hem igen på tisdag.

Men lördagen den 23 februari står jag redo att köra de 30 km som det är mellan Oxberg och Mora. Förra året var det jättekallt och då tog det över 3 timmar för mig att ta mig i mål, medan första och andra året var det precis under 3 timmar.

Mitt mål för i år är att slå min tid från 2017, då jag gjorde ett PB på tiden, 02:54 . Men vi får se hur väderförhållandet blir. Sist var det så himla kallt och snön så sträv, så det var nästan pannben just för att komma i mål.

Men jag har nog gjort det jag kan göra nu, genom min förberedelse. Jag känner mig stark i kroppen, kondisen finns där och pannbenet har jag, det vill jag lova 🙂

Hoppas att du kommer att heja fram mig i spåret på lördag, håll koll på TV ifall ni ser mig 🙂

Om inte annat peppa mig genom att följa mig på Instagram – PELANTZ – ska försöka uppdatera så gott jag kan. Startbild och målbild kommer garanterat där 🙂
Visa inlägg och kommentera

Bra och Naturlig mat i vardagen – CookEat!

I samarbete med CookEat

Ibland behöver man hjälp att få till bra och naturlig mat i vardagen, varför inte prova på CookEat!

CookEat är en prenumerationstjänst som skapar en enklare vardag för dig. Den skapar smarta, varierade och individanpassade veckomenyer kopplade till en komplett inköpslista. Du får middagsinspiration för veckans alla dagar.

Bra och naturlig mat i vardagen, med några enkla klick kan du även planera in frukost och lunch de dagar du önskar det från CookEats stora receptarkiv. Tjänsten funkar på både dator, mobil eller surfplatta.

Du bestämmer vilken dag din meny ska börja, portionsantal, kosthållning och eventuella råvarugrupper/ingredienser du vill undvika i din meny och CookEat sköter arbetet åt dig och sätter ihop en meny, bra och naturliga mat i just din vardag.

Det bästa är att du hittar mina recept där!

Så in och testa, öppet köp i 14 dagar.

Visa inlägg och kommentera

Skidsemester i Hundfjället, del 2

Alltså vilken underbar sportlovsvecka vi har det här. Strålande sol och några minusgrader på dagarna. Kan inte bli bättre!

I tisdags åkte jag längdskidor på förmiddagen, just för att få några kilometer i kroppen inför Tjejvasan. Vilka spår säger jag bara. WOW!! pricken på i:et gjorde det inte bättre att det var strålande sol redan från kl 09:00 då jag drog iväg. Totalt under förmiddagen blev det 12 kilometer på ca 1,30 h. Tog några fotostopp under resans gång. Sedan tillbaka till stugan för att duscha och byta om till slalomkläder och tillbaka till backen för att köra slalom resten av dagen.

Man är så himla trött och go i kroppen när man går och lägger sig. Tror inte vi har varit vakna mer än till klockan 22.00 innan vi alla har slocknat. Men det bästa är ju att man är uppe med tuppen och då kan man vara i backen tidigt så att man får sig ett manchester åk 🙂

Idag onsdag träffade vi på Anna-Karin (kusin fru) med barn i backen i Tandådalen. Vi körde några timmar innan vi åkte tillbaka till Hundfjället och stugan för att värma på badtunnan inför kvällen. Vincent och Erik passade på att busa i snön, klättra på tak och bara akta sig för att ramla ner i ravinen….. ja de gjorde som barn bäst gör, leker i snön!

I morgon, torsdag blir det längdskidor för hela slanten tillsammans med Anders. Tänkte jag skulle hinna med att köra 20 kilometer innan veckan är slut. Anders ska köra företagsstafetten med sitt jobb så även han behöver öva lite. Om inte annat är det en väldigt skön träning och man får vara ute i naturen. På kvällen har vi bokat bord på Lammet & Grisen för lite Alla Hjärtans Dag Middag. Mysigt värre eller hur!?!

KL 09:00 drog jag ut i detta goa väder
Underbara spår mellan Hundfjället och Tandådalen
Kortspel på kvällarna
Vår utsikt från stugan mot Hundfjället
På toppen vid Tandådalen
På toppen vid Tandådalen
Puss på dig, älskling!
Kaffe i solen vid stugan
Visa inlägg och kommentera

Träningsvärk

Tänk att det kan vara så gött att få träningsvärk. Lite som ett kvitto på att man gjort något bra. Så tycker jag iallafall, tror att många tänker lite som jag.

Men varför får man träningsvärk?

Precis den frågan ställde jag mig själv och gissa vem som svarade? jo min 12 åriga son!

– Mamma, vet du inte det?
– Nej, faktiskt inte.
– Det får man när man tränar en muskel på ett nytt sätt, som muskeln inte känner igen. För att sedan bli av med träningsvärken behöver man göra samma övning igen för att ge syre till muskeln och ska värken försvinna.
Hahah – underbart. Tydligen har de läst om kroppen och där diskuterat just kring muskler och träningsvärk. Tur att 12-åringen vet och inte mamma 😉

Om man googlar träningsvärk så kommer Wikipedia upp först och där står det följande: Träningsvärk eller fördröjd muskelvärk är den smärta i musklerna som ofta framträder 24-72 timmar efter att ha fyiskt belastat sina muskler. Såväl otränad som vältränad idrottsutövare kan få träningsvärk. Träningsvärken brukar kännas som mest ett till två dygn efter ansträngningen och klingar sedan bort.T

Träningsvärk är inget farligt

Oftast får jag träningsvärk när jag ökar vikterna på gymmet och provocerar genom att göra många repetioner och bromsar upp rörelsen. Att ha träningsvärk i sig är inget farligt mer än att den känns. Precis som Vincent sa till mig så brukar jag göra rörelsen igen fast lättare vikt och något färre repetioner.

Låt kroppen vänja sig

För att undvika träningsvärk säger man att man ska låta kroppen vänja sig vid övningen eller rörelsen. Dvs lättare vikter och successivt öka vikten, just för att vänja kroppen med rörelsen.

Det är lättare sagt än gjort, jag vet. Själv blir jag ibland för taggad och bara kör på. Glömmer bort, vilket man sedan får ångra. Då är det guld värt att ha en foamroller hemma så att man kan rulla bort träningsvärken.

Läs gärna mitt inlägg om min Foamroller här.

Visa inlägg och kommentera