Sista dagen på Formex

Nu är Formex över för denna gången och jag sitter på tåget till Falun för att fira min mormor som fyller 90 år.

4 dagar fulla med intryck, intressanta möten och trevliga kollegor. Goda middagar på kvällarna och favoriten blev nog den restaurang som vi var på igår kväll. Den heter “Den Gamle och Havet” och ligger på Tulegatan 27 i Stockholm. Jag säger bara wow!

Till förrätt åt jag en Carpaccio på rå tonfiskfile med citron, olivolja, rucolasallad och en massa parmesan. Super fräsch! Till varmrätt blev det ett spett med räkor, marulkskind och pilgrimsmusslor marinerat i citronolja och ruccolaolja och som tillbehör valde jag stekt kronärtskockor med vitlök, persilja och peperoncino. Här säger jag bara wow!!

Är du i Stockholm så måste du testa restaurangen, Den Gamle och Havet!

Om du är nyfiken på vad som komma skall vad gäller inredning så är det mycket naturfärger upplevde jag. Blad och natur – allt kändes lugnt och harmoniskt. Blev inga bilder tagna tyvärr, men jag är heller ingen inredningsbloggare 😉

Här kommer lite bilder från Den Gamle och Havet, och en cool bil som några killar målade med graffiti
Cool bil va?
Visa inlägg och kommentera

Omelett – Ost & Skinka

Ibland orkar man inte göra något avancerat till middag, så då får det bli något enkelt som en omelett med ost och skinka.

Det som är bra med omelett är att man egentligen kan slänga i vad som helst. Lite vad man har hemma i kylskåpet. Nu när jag gjorde omelett så hade jag lite skinka, riven ost i frysen och trött och gammal spenat. Perfekt bara att knäcka några ägg!

Omelett

Portioner 1

Ingredienser

  • 3 st Ägg
  • 1 dl Riven ost
  • Salt, peppar
  • 3 msk Grädde

Instruktioner

  1. Knäck ner äggen i en skål och tillsätt grädde samt riven ost.

  2. Vispa tills du får en smet och tillsätt redan salt, peppar.

  3. Stek i en stekpanna på lagom värme så att botten får bra med färg så att du sedan enkelt kan vända ihop omeletten.

  4. När den nästan är klar lade jag på spenat och finhackad skinka och sen vände jag halva sidan över den andra.

Visa inlägg och kommentera

Hotell och deras gym

Alltså när man bor på hotell så finns det inte så mycket att göra, varför har de då inte ett bättre gym?

Nu i veckan bor jag på Scandic Park i Stockholm och upptäckte i måndags att deras utbud är verkligen under all kritik.

I ett rum hade de ett löpband, en crosstrainer, som givetvis var upptagna när jag kom till gymmet. Längre in har de ett rum med en bastu och där utanför fanns det två cyklar, en bänk att sitta på samt lösa vikter och en pilatesboll.

På måndagar tränar jag ben och visst jag fick ihop ett pass med lite utfall med vikt i händerna, squat med pilatesboll och utan pilatesboll, med och utan vikt. Satt på cykeln i 15 minuter. Därefter gick jag ut för att se ifall Crosstrainern var ledig – icke….

Utanför dessa två rum finns ett relaxrum där de har lite soffor. Tänk om man hade gjort om det rummet till gym. Luften hade blivit bättre och det hade blivit en trevligare upplevelse. De kunde kanske ha ordnat så att det fanns lite mer maskiner så att man kan träna hela kroppen.

Tips Scandic! – uppdatera era gym, upplevelsen blir så mycket trevligare då. Jag vet att jag inte är själv med att tycka detta. Ni skriver även på er hemsida att ni tror på ett hälsosammare liv.

Visa inlägg och kommentera

Perfekt tillbehör – Marinerade grönsaker

Här kommer ytterligare ett recept som är helt perfekt som tillbehör. Enkelt, gott och klarar sig upp till 14 dagar i kylskåpet 🙂

Oftast snöar jag in mig på spenat men har öppnat dörren för lite mer tillbehör. Känner att jag behöver bli bättre på det och inte köra i samma spår hela tiden.

Detta receptet är från Martina Johanssons kokbok, Ketoguiden. Vad man använder för grönsaker är helt och hållet upp till dig själv. Man väljer helt enkelt det man tycker om. Jag valde aubergine, zucchini, rödlök och paprika men nästa gång ska jag även hacka ner blomkål och broccoli.

Marinerade grönsaker

Förberedelser 10 minuter
Tillagningstid 15 minuter
Total tid 25 minuter

Ingredienser

Zucchini, Paprika, Aubergine, Blomkål, Broccoli, och Röd lök

Olivolja

Vitlök, finhackad

Salt

Kan även lägga ner färska örter, citronskal, feta osv – använd din fantasi

Instruktioner

  1. Sätt ugnen på 175 grader.

  2. Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. 

  3. Hacka så mycket grönsaker som du behöver och rosta de i ugnen. Jag valde att hacka de i väldigt små bitar.

  4. Rosta de i ugnen i ca 15 minuter

  5. Låt sedan svalna innan du lägger över de i burk. Häll sedan över olivoljan, vitlök och en nypa salt.

  6. Om du täcker grönsakerna med olivolja håller de sig upp till 14 dagar i kylskåpet annars behöver du äta upp de inom några dagar.

Visa inlägg och kommentera

Nu drar jag till Formex, Stockholm

Idag tar jag tåget upp till Stockholm för att stå på mässa, Formex fram till fredag.

Formex är nordens största mässa när det gäller inredning och formgivning. Det är en superrolig mässa tycker jag, framför allt så får man se vad som komma skall i handeln till våren.

Jag kommer att stå i vår monter, men ska försöka att hinna runt till det som jag brukar tycka är intressant. Jag har några favoriter som jag alltid går förbi.

Förhoppningsvis kommer jag att orka med att träna på kvällarna på hotellet. Man är i och för sig rätt trött på kvällarna men det kan vara skönt att rensa skallen lite innan man sätter sig och äter middag.

Mässan börjar på tisdag och håller på till på fredag eftermiddag, det kommer att bli långa dagar eftersom deras öppentider är mellan kl 09:30 – 18:30, men stänger kl 17.00 på fredag.

På fredag tar jag sedan tåget upp till Falun för att fira att min mormor fyller 90 år. Så det blir kalas för henne på lördagen med alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Ska bli så himla roligt att träffa alla igen.

Du vet väl att jag även finns på Facebook under Pernilla Lantz, lågkolhydratkost och rörelse och även på Instagram under Pelantz. Följ mig gärna!

Visa inlägg och kommentera

Tjejvasan

Snart är det dags igen att stå i startfållan vid Oxberg, 44 dagar kvar tills Tjejvasan går av stapeln.

Det är fjärde året jag skidar de 30 km som det är mellan Oxberg och Mora. Förra året var det super kallt, tror nästan att jag frös hela vägen i mål. Eftersom det var så kallt var snön så sträv att det var riktigt jobbigt, håller tummarna för att det blir en toppendag.

Läs gärna mina tidigare inlägg om upplevelsen, första gången jag körde Tjejvasan var 2016, andra gången var 2017 och förra året 2018.

Träningen inför Tjejvasan är redan igång sedan tidigare, fokus på bål och triceps. Något som jag kanske saknar som jag hade gratis sist är flåset. De andra gångerna har jag löptränat en hel del men eftersom jag skadade mig när jag sprang en mara har jag inte sprungit många kilometer efter det.

Men det ska nog inte vara några problem, jag känner mig stark både i ben och bål. Triceps finns där och hjälper mig. Pannben har jag, så jag tror att just pannbenet är väl det som får mig i mål ifall det är tungt.

Om inte annat ska det bli sjukt kul att åka de 30 km igen, det är så himla roligt. Synd bara att man bor här i Göteborg där alla snö lyser med sin frånvaro….. hahah

Tur att man har en skidsemester inbokad så att jag hinner få några mil i kroppen på längdskidor och inte bara styrketräning. Ska du åka Tjejvasan? Första året jag körde Tjejvasan så mötte jag faktiskt en tjej som följde bloggen, vilket var jätteroligt. Hoppas du läser den fortfarande 🙂

Följ mig gärna via Instagram, PELANTZ, där uppdaterar jag dagligen med bilder från min träning, mat och liv.

Foto från Vasaloppet hemsida
Foto från Vasaloppet hemsida
Bild från första året jag körde
Visa inlägg och kommentera