94 km i våra Fäders Spår!

I fredags cyklade jag 94 km i våra fäders spår, dvs Cykelvasan som går från Sälen till Mora tillsammans med min man Anders.

Min uppladdning kanske inte var den bästa om man så här i efterhand tittar i backspegeln. Onsdagen körde jag upp till Stockholm för att hämta ut min nya tjänstebil. 100 mil över dagen, för att sedan sätta sig i bilen igen på torsdagen för att köra upp till Mora, 50 mil. Dåligt med mat och vatten. Bara att inse fakta.

Vi ställde vår bil i Mora, så blev vi upplockade av min kollega Anders och hans tjej. Vi hade bestämt att köra Cykelvasan tillsammans och även då bokat ett boende tillsammans uppe i Tandådalen. Supertrevligt att träffas så utanför jobbet.

Vår start gick redan kl 09:25 och det börjar med en uppförsbacke som typ aldrig tar slut. Jag gick ut lugnt just för att inte bränna ur mig det första jag gör. Men det kändes segt i kroppen. Den svarade inte som jag ville men det var bara att bita ihop.

Men vid ca 40-45 km började jag verkligen krokna. Som tur var hade Anders (min man) med sig en gel som jag fick, Maurten Sports Fuel. Den gav mig energi att ta mig vidare och trampa hela vägen i mål. Totalt fick jag 3 st gel. Visst det är socker men där och då behövde jag det. Tävling är tävling eller hur? Om inte annat brände jag 3315 kalorier så allt de jag hade i mig försvann lika snabbt.

Om jag ska berätta om själva banan, så är den lättcyklad. Lite grusväg, asfalt, över x-antal spångar och ängar. Jag upplevde den inte som tekniskt svår. Kände att jag var stark när det var platt och när man åkte i skogen, där cyklade jag om många men tyvärr cyklade de om mig igen när det blev uppförsbacke.

Det tog mig totalt 05:02 timmar att köra från Sälen till Mora. Vi stannade vid några kontroller, vid en var jag tvungen att kissa så där tappade vi lite tid. När jag väl kom i mål kände jag, aldrig mer. Men nu så känner jag varför inte, jag har ju en tid att slå. Ja jag vet, jag är lite knäpp……

Något som jag behöver förbättra till nästa år är att bli mycket starkare i uppförsbackarna, där tappade jag massor och sen försöka få ner min puls. Ca 40% av loppet, dvs nästan 2 h, så låg jag på anaerob träning – dvs bränsle glukos och 55 % av loppet, ca 3 h på aerob träning dvs fett förbränning. När jag ligger på anaerob träning ligger jag på 170 och uppåt i puls vilket inte är bra i längde eftersom jag bränner ur mig. Måste fixa det helt enkelt.

SÅ inför nästa år så ska jag bli starkare och fått ner min puls, då kör vi igen helt enkelt. Nu har jag en tid att slå 🙂

Här kommer lite bilder som min man tog under loppet!
Min Anders lastar på alla cyklar
Lite nervöst var det på morgonen
Startfållan
Strax ska vi starta
Någonstans mellan Sälen och Mora
Tror det är Mångsbodarna
Någonstans mellan Sälen och Mora, innan regnet kom.
Evertsberg och här gick jag på toa
Tror det är Hökberg
Äntligen i mål, jag bara skrek!!!