Klimakteriet – del 2

Här kommer del 2 i min serie om klimakteriet. Något som verkligen intresserar mig just nu då jag antagligen står där i början av denna resa mot övergångsåldern!

I mitt inlägg Klimakteriet, del 1 skrev jag om symptom och vad som händer rent kroppslig och idag tänkte jag skriva lite mer om vad jag kommer att göra, vad jag kommer att göra för att underlätta min övergång i klimakteriet. Något som jag antagligen kommer att fortsätta med livet ut. En hållbar träning helt enkelt.

Träningen tror jag kommer bli ännu viktigare i mitt liv eftersom när vi kommer till klimakteriet så ändras vår fettfördelning. Före klimakteriet lagras det mesta fettet på lår, övre rumpa och höfter. Efter klimakteriet lagras det mer inne bland organen och runt midjan.

Träning

Jag kommer fortsätta träna så som jag gör idag. Just för att hålla igång min fettförbränning, styrka och mående. Eftersom själva träningen i sig frisätter alla “må bra” hormoner och som kommer att motverka en eventuell depression eller nedstämdhet.

Att få upp sin puls, syresätta sitt blod och få svettas ur allt. När man läser artiklar om just klimakteriet, så är konditionsträning väldigt viktigt just för att få upp pulsen för att jobba med hjärta och lunga. Det står även att det är bra för kroppen att svettas ur allt. Det hjälper kroppen att reglera sin kroppsvärme och då de vallningar man drabbas av vid klimakteriet.

Styrketräning hjälper till att bibehålla sin muskelmassa som annars med åldern avtar som de säger. Jag kommer fortsätta med de övningar jag gör på gymmet. Jag tror på en stark kropp, vi är byggda för att använda vår kroppar så gymmet blir en självklarhet.

Övergången

Än så länge är jag enbart i förstadiet till klimakteriet och denna övergång kan pågå upp till 10 år. Mycket kommer jag kanske inte märka av men med kunskap blir nog övergången lättare och man har en förståelsen för att kroppen gör som den gör.

Att lyssna på kroppen blir nog ännu viktigare och att man har med i sina tankar att det är en kroppslig och kanske även en mental övergång.

Jag tycker att det känns lite spännande att komma in i denna nya fas. Jag ser inget negativ med det, men visst kanske jag kommer att bli irriterad över att man inte känner eller är på samma sätt som tidigare. Frustration över att kroppen gör som den gör, men någonstans måste man acceptera att man blir äldre.

Självklart kommer jag att dela med mig utav min känslor och upplevelser kring denna nya fas i mitt liv med er. Hoppas att det är uppskattat. Du som läser min blogg, har du gått igenom klimakteriet? Du får hemskt gärna dela med dig till oss andra hur du gjort och upplevde det. Kommentera gärna här på bloggen eller skriv ett mail till mig så dela jag din upplevelse.

2 kommentarer

  • Anna

    Hej! Jag har erfarenhet av detta ämne, är 51 år. Det är 2 år sen jag hade min sista mens. Ett par år innan mensen slutade så var den oregelbunden, och jag kunde känna mig konstig. Har jämnåriga som även upplevde detta, humöret kunde gå upp och ner. Tankar som kunde skena. När mensen väl upphörde så försvann detta. Kan få nån värmekänsla ibland.
    Jag har i flera år varit noga med min hälsa. Tränar styrketräning 4 gånger i veckan, varvar promenader med cykelturer. Är noga med återhämtning och sömn. Äter en lågkolhydratkost sen 2012. Äter zink och magnesium dagligen. Min filosofi och egen erfarenhet är att det är superviktigt att ta hand om sin hälsa!

    • Pernilla

      Tack snälla Anna för att du delar med dig! Jag håller verkligen med dig om att det är viktigt att ta hand om sin hälsa.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.