Ketobiff med marinerade grönsaker

Tips till dig som gillar att förberedda middagarna. 2,5 kg nötfärs ger ca 15-20 st ketobiffar. Perfekt att frysa in och bara ta fram och värma på.

I söndags kände jag mig nog som en riktig husfru, jag gjorde nämligen ordning några middagar. Så att vi under veckan, enkelt kan värma på utan att behöva stå och laga maten. Jag drar upp till Mora på torsdag och då kommer det bli perfekt att ta med sig två ketobiffar som lunch på tåget.

För mer bilder på både Ketobiffar, läs gärna inlägget här eller Marinerade Grönsaker här.

Ketobiffar

Förberedelser 20 minuter
Tillagningstid 25 minuter
Total tid 45 minuter
Portioner 15 st

Ingredienser

  • 2,5 kg Nötfärs eller blandfärs
  • 4 st Äggulor
  • 2 st finriven gullök (inte med i original receptet)
  • Salt och peppar (mycket)

Instruktioner

  1. Blanda alla ingredienser i en stor bunke.

  2. Finriv den gula löken med ett rivjärn och häll i skålen.

  3. Blanda väl och därefter forma till lagom stora biffar.

  4. Stek sedan biffarna i rikligt med smör.

  5. Perfekt att frysa in eller att ha i kylen. Håller sig upp till en vecka i kylskåpet.

Marinerade grönsaker

Förberedelser 10 minuter
Tillagningstid 15 minuter
Total tid 25 minuter

Ingredienser

Zucchini, Paprika, Aubergine, Blomkål, Broccoli, och Röd lök

Olivolja

Vitlök, finhackad

Salt

Kan även lägga ner färska örter, citronskal, feta osv – använd din fantasi

Instruktioner

  1. Sätt ugnen på 175 grader.

  2. Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. 

  3. Hacka så mycket grönsaker som du behöver och rosta de i ugnen. Jag valde att hacka de i väldigt små bitar.

  4. Rosta de i ugnen i ca 15 minuter

  5. Låt sedan svalna innan du lägger över de i burk. Häll sedan över olivoljan, vitlök och en nypa salt.

  6. Om du täcker grönsakerna med olivolja håller de sig upp till 14 dagar i kylskåpet annars behöver du äta upp de inom några dagar.

Du kanske även gillar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.