Att träna cardio

Idag tänkte jag skriva lite hur jag tränar, framför allt min cardioträning. Cardio tränar jag på tisdagar och fredagar.

Jag har en grymt bra PT (Emelie) som hjälper mig med ett träningsschema, som bygger upp min kropp. Läs gärna mitt inlägg om just att anlita en PT. Ni som följt mig och känner mig vet att jag älskar att träna, älskar att utmana min kropp, testa mina gränser.

Visst har jag tränat cardio innan men det har varit mest löpning, korta eller långa distanser, intervall osv men jag har aldrig tränat på det här sättet. Att blanda olika övningar som cykel, roddmaskin, crosstrainer och löpband.

Cardioträning = träning av det kardiovaskulära systemet.
Kardiovaskulära systemet = Hjärt-/lungsystem.

Nu när jag tränar cardio så har jag olika tempon/intensitet och varierar tiden, allt från 10 minuter till 15 minuter per övning. Kör med tungt motstånd x antal minuter för att sedan lätta på motståndet de sista 5 minuter. Enda sedan jag började med denna typ av cardioträning har jag verkligen fått fart på min kropp, svettas som bara den. Visst tidigare blev jag svettig men inte så här svettig.

Så varje tisdag och fredag, svettas jag lika mycket som man svettas när man sitter i en bastu. Haha ja det känns så i alla fall!

Givetvis kan även du köra cardio även om du inte går på ett gym som jag. Ut på en promenad, rask promenad i ett bra tempo där du inte kan prata normalt. Kan du prata normalt så åka takten lite. Det handlar om att få upp din puls. 30 minuter om dagen är en bra början.

Foto: OH Honey Photography

Du kanske även gillar

11 kommentarer

  1. Hej Nisse, ja jag har kört det med träningscykel och om jag inte minns helt fel tror jag att jag även hade med det i ett löpprogram för länge sedan.

  2. Jag körde intervaller för att trycka upp min mjölksyratröskel, asjobbigt men effektivt. Löpningen var nog svårast att hålla i under hela 4 minuter. Svårt att lägga sig på ett bra tempo för att orka hela tiden dvs. Lite lättare tycker jag att det är på träningscykel. Kör du löpning eller träningscykel?

  3. Hej
    Kör intervaller på cykel uppsatt på trainer, visst är det lite trixande att hitta ” rätt tempo/belastning” men det lär man sig efter ett tag. Inte direkt nån komfortzon att köra detta men ruggigt effektivt och tids besparande. Och varför då sluta med detta är då min fråga?

    1. Ja, sen kanske du har hållit dig skadefri, själv har jag haft en skada mellan två kotor i min ländrygg som gör att jag är begränsad samt att jag sprang en mara hösten 2017 och skadade min ena höft. Då gäller det att lägga allt annat på is tills man har rehabat sin kropp. Man har som sagt var bara en kropp och det är lite svårt att byta ut den 😉

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.