Hur planerar du din träning?

Idag tänkte jag skriva lite om hur man ska hinna med allt, dvs hur hinner man med träningen i vardagen samtidigt som man ska sköta middagen, läxläsning mm.

Jag hör ofta när jag pratar med kollegor, vänner eller kompisar att de har svårt att hinna med allting, både när det gäller sin egna träning, laga bra mat eller bara komma iväg att handla. Jag har full förståelse att det kan vara svårt, men något som jag hela tiden gjort är att planera in allt. Det gäller att din partner är med på banan, att vissa dagar kommer du hem senare på kvällen eller direkt efter middagen drar du iväg på din träning.

Underlätta din vardag

Plocka in bra hjälpmedel som underlättar din vardag. För mig är det väldigt viktigt att planera veckans matsedel på söndagen, jag skriver upp vad vi ska äta, vilken kokbok eller vart man kan hitta receptet. Jag gör en inköpslista och drar sedan iväg och handlar. Hinner jag inte handla just på söndagen lägger jag en beställning online på ICA.se och hämtar matkassen på måndagen då jag är på väg hem från jobbet. Allt för att underlätta för mig.

Dela på ansvaret

Jag och min man Anders har sedan en deal att den som kommer hem först börjar på middagen. När Vincent var mindre så åt vi mycket tidigare än vad vi gör idag. Idag serveras middagen kl 18.00 hemma hos oss. Det är nästan så att Vincent har lärt sig detta och kommer hem då…. eller inte 🙂

Men något som är viktigt är att dela på ansvaret. Jag vet att vi tjejer/kvinnor har svårt att släppa kontrollen men ibland måste vi göra det för att hinna med oss själva. Anders kanske inte gör det på mitt sätt och det måste jag acceptera och sänka mina krav. Han gör helt enkelt det på sitt sätt.

När Vincent var mindre passade jag på att träna när han hade träning. Till exempel tränade Vincent parkour i Onsala och då passade jag på att träna under tiden, dvs promenad kring området eller bara sprang 20 minuter åt ett håll och tillbaka.

Planering

Jag tror att det handlar om planering och att du och din partner är medvetna om att dessa dagar är dina träningsdagar. Planera in det i din kalender. Jag och Anders delar googlekalender så att vi båda vet vad den andra ska göra. Jag lägger upp även alla mina resdagar som jag har genom jobbet. Då blir det inget snack om saken, då har vi båda koll på vad den andra gör.

Kommunikation

Vill du få in mer rörelse/träning i ditt liv så tror jag att det är bra att du tar ett snack med din partner. Berätta vad du vill och önskar så att ni båda är med på beslutet. Det viktigaste i ett förhållande är just kommunikation och där kanske vi tjejer/kvinnor brister för att vi tycker att våra killar/män borde förstå.

Idag när Vincent är 12 år är det mycket lättare för mig att åka iväg och träna en timme. När han var mindre hängde han oftast med till gymmet om inte Anders var hemma. Vincent satt i ett hört med en ipad, spelade lite eller tittade på en film. De flesta gym har barnpassning, tyvärr inte vårt då det är ett mindre gym. Men det var inga problem att han följde med på passet och satt i ett hörn.

Träna hemma

Vill du inte gå in på ett gym så funkar det lika bra med träning hemma och promenader. Hinner du inte på eftermiddagarna så kanske du hinner ut en morgon. Ta en powerwalk innan jobbet. Du får en otroligt härlig känsla i kroppen som hänger med hela dagen. Börja med en dag i veckan för att senare lägga på fler dagar.

En reklampaus är ca 10 minuter, den tiden är perfekt för att göra några övningar istället för att sitta kvar i soffan. När jag började träna för många år sedan startade just med att göra övningar hemma framför tv. Jag gjorde situps, armhävningar, squats och stod planka. Idag finns jättemånga bra appar du kan ladda ner till din smartphone just för hemmaträning för att få inspiration. Även på youtube finns mycket, en tjej som jag följer via Instagram heter Sandra Friberg och hon har även en egen youtube kanal där hon köra hemmaträning.

Hur gör du för att få till din träning?

Är din partner med på att du tränar som du gör?

 

 

Foto: OH Honey Photography

Du kanske även gillar

4 kommentarer

  1. Skitbra inlägg! Det känns verkligen som att planering är grejen för att man ska komma iväg, för egentligen behöver det inte ta så himla lång tid. Dessutom KAN man träna hemma också om man verkligen inte kommer iväg någon dag. Jag försöker köra min handstand-pass hemma och plockar undan tavlor och sånt så jag inte river ned hela vardagsrummet 😀 Efter 30 min handstand är jag ju helt slut!

  2. Hej!
    Hemmaträning är suveränt, kort ställtid träning blir av
    Själv kör jag intervallträning på min ena cykel uppsatt på trainer i stort sett varje morgon innan frukost plus lite styrketräning som avslut.Funkar klockrent.

    1. Hej Nisse, jättebra klockrent innan frukost. Maken sitter också på trainer fast då på kvällarna, själv har jag inte testat på det ännu.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.