Hemma igen efter skidsemester i Funäsdalen!

Nu är vi hemma igen efter en vecka skidsemester i Funäsdalen. Vi har haft det helt underbart och skidåkningen är som tidigare, helt suveränt!

Även förra året var vi i Funäsfjällen under julveckan. Det är så himla vackert i Funäsdalen och dess fjäll runt omkring. Jag gillar starkt skidåkningen, betydligt bättre än Sälen om du frågar mig.

Vi har hunnit åka slalom både i Tänndalen, Ramundberget och Funäsberget. Det är så himla bra att du köper ett liftkort så kan du åka slalom på alla ställen som tillhör Funäsfjällen. Toppen, om du frågar mig. Denna gång var vi mest i Tänndalen eller Hamrafjället som det också heter. Bra backar och de har en sittlift med rumpvärme och en kåpa som skyddar dig mot blåsten. Skönt!

Vi behövde inte vara rädda för trängsel, för det var hur lugnt som helst. Alla höll avstånd och om man åkte sittliften åkte man bara med ditt sällskap. Restaurangerna var nästan helt öde, men kring grillarna ute var det fullt.

Vi tog det lugnt på morgonen så vi var nog inte i backen förrän kl 11 och drog hem vid kl 15 då backen stängde. Vi åt en stadig frukost och tog bara en kaffe i backen. När vi kom tillbaka till stugan gjorde vi lunch/middag.

Tyvärr hade det varit för varmt och för lite snö kring Funäsfjällen så det fanns inga längdskidspår förutom i Bruksvallarna. Men vi ville inte lämna Vincent ensam i backen så vi hoppade helt enkelt över längdskidorna denna gång.

Denna gång blev det även en tur till Andersborg Våffelstuga som ligger vid foten av LillSkarven i Tänndalen. Tur att våra vänner Henrik och Marie tog med oss dit. Vi parkerade bilen upp till en fjällparkering och vandrade i snön till Våffelstugan som ligger ca 1,6 km från parkeringen. Det tar ca 20 minuter att vandra dit.

Har du längdskidor med dig kan du skida dit. Det är lätt vandring och klart värt besväret, en magisk utsikt. Titta på bilderna här nedanför. Fanns även glutenfria våfflor – tummen upp för de!

Resan hem igår tog ca 10 timmar. Det var riktigt busväder i Funäsdalen, snöade som bara den och -3 grader. När vi kom till Sälen började det regna och det fortsatte att regna hela vägen hem. Vi startade från Funäsdalen kl 06 och kom till vårt hus kl 16. Då stannade vi i Sälen för lite kaffe och åt lunch i Grums. Det märktes att vi åkte hem på en söndag då det var väldigt mycket bilar på väg upp som ner.

Här kommer lite bilder från vår vecka i Funäsfjällen!

Sittliften i Tänndalen
Toppen på Tänndalen, vid solnedgången!
Funäsdalssjön
Vi hade en fårhage bredvid oss där vi bodde.
Andersborg Våffelstuga
Vandringen från Våffelstugan med denna utsikt