Helags, Sverige sydligaste glaciär!

I fredags var det toppen väder, så vi lastade våra cyklar och körde till Kläppen, ca 1 h bilfärd från Funäsdalen. Därifrån cyklade vi till Helags, Sveriges sydligaste glaciär. Fjällcyklingen var magisk, vilka vyer!

I torsdags kväll bestämdes det utifrån väderinformationen att den bästa dagen att cykla till Helags skulle bli fredagen eftersom det skulle vara sol och ca 15 grader och inte så mycket vind. Så Henrik på Funäsdalen Cykel och Fritid, bad oss ta med en extra torr tröja, vind/regn jacka och termos till kaffet.

Jag hade dagen innan köpt en ny ryggsäck här i Funäsdalen, eftersom Anders hade lånat ut alla våra ryggsäckar. Vi skulle inte få plats med allt i en ryggsäck, eftersom Vincent ville vara med till Helags. På fredag morgon packade vi våra ryggsäckar, fyllde termosen med kaffe och fika. Redan innan kl 09 hade vi kört iväg mot Kläppen, ca 1 h bilfärd från Funäsdalen.

Vi började cykla vintervägen mot Helags och skulle cykla sommarvägen tillbaka. Det tog inte mer än några kilometer innan jag tyvärr ramlade över en kant med min cykel. Typ enda stället där man kunde ramla över en kant. Jag trodde jag hade balansen men tyvärr inte, så jag ramlade över kanten och slog i min fot eller stukade den. Där och då lindade vi den direkt eftersom den antagligen skulle svälla upp annars.

Jag kunde gå på foten och den gjorde inte ont så valde jag att cykla vidare. Det fick bli kvällens problem, helt enkelt.

Vyerna uppe på fjället är helt magiska. På fjället såg vi både renar med kalvar och fjällripa. Man blir helt stum, så himla vacker natur vi har här hemma i Sverige ändå.

Det tog oss ca 3 h att cykla till Helags Fjällstation. Väl framme vid fjällstationen passade vi på att fika igen, gå på utedass och ta ett gäng kort. Helt magiskt!

När vi sedan valde att vända tillbaka mot parkeringen cyklade vi sommarvägen och där fick man ta det lite lugnare eftersom det både var utför och att vi möte väldigt mycket mer vandrare än vad vi gjorde på vägen upp.

Det är en otroligt vacker led som vi cyklade och är du i närheten tycker jag verkligen att du ska planera en tur till Helags med eller utan guide. Att cykla till Helags är inte svårt, visst det är vissa partier som är lite småstökiga men då är det bara att gå den biten med cykeln. Vi var 9 st kompisar från Göteborg som cyklade denna tur tillsammans med Henrik på Funäsdalen Cykel och Fritid. Vi alla hade olika erfarenheter i bagaget när det gäller att cykla MTB, men vi alla klarade det utan problem. Ja förutom min lilla vurpa 😉

Gällande min fot eller ankel, så blev det en rejäl stukning och fjällturen som vi skulle cykla dagen efteråt fick jag avstå pga att den var så pass svullen. Vi ska ju vidare efter Funäsdalen till Järvsö och cykla ännu mer. Så nu håller jag tummarna för att foten fixar detta! **uppdatering – jag fick en spricka i min ankel **

Här kommer lite bilder från vår MTB tur till Helags!

Mot Helags Fjällstation
En fikapaus på väg mot Helags Fjällsation
Fotograf: Ki Cedergren
Hela gänget samlat och pausar lite innan vi fortsätter vår färd mot Helags.
Helags, Sveriges sydligaste glaciär ser du där i dalen
Helags Fjällstation
Storstugan, café Helags Fjällstation
25 km Fjällcykling, alla är glada att vi är tillbaka på parkeringen igen!