Barfotadagen hos Freefoot

Hej,
I lördags var det barfotadagen hos Freefoot här i Göteborg. Workshop med foten i fokus, andning och rörelse. Anders och jag passade på att åka in båda två när mormor ändå är på besök. Perfekt med barnvakt, även om det inte är så tungt att passa en 10 åring men det kan vara skönt att ha någon hemma och som kan utfodra honom så slipper jag känna mig stressad.

Dagen började med att Magnus hälsade alla välkomna, berättade lite om hur man börjar lyssna på foten. Vi fick ta av oss strumpor och skor. Känn efter vad känner foten när vi står där utan skor. Vad händer när vi står på ett ben? Vad händer när vi blundar och vad händer när vi börjar vrida på huvudet medan vi blundar? Står vi stadigt på ett ben? Nej definitivt inte jag i alla fall. Här har jag något att träna på. Vi fick även lära oss hur vi tränar upp foten, fotvalvet. Väldigt intressant och nyttigt. Känner att jag fick mig en tankeställare om hur man använder foten.

Efter Magnus var det dags för Barbro att prata lite om Alexandertekniken. Hon pratade om att stanna upp och bli medveten om våra vanemönster, att hejda dessa vanor som kan på sikt ge problem och smärta. Vi pratade om hållning, hur vi går och tänka på hur vi har huvudet. Jag blev väldigt medveten om att jag har huvudet lite högt. Tittar upp typ och att jag inte sträcker på mig riktigt. När hon hade visat hur jag skulle går kändes skillnaden väldigt tydligt. Super intressant!

Maria som driver Rörelseenergi pratade om att vi måste rör oss mer trots att vi måste vara stilla. Tänk på hur du rör dig på jobbet. Det kanske inte är optimalt för hälsan att attack träna en timme  efter att du suttit still en heldag på jobbet för att sedan efter träningen sätta dig i soffan igen. Vi behöver rör oss mer i vardagen. Hur sätter vi oss ner på kontorsstolen? man kanske kan göra en eller flera squats när man sätter sig ner på stolen?!?! Ja vi alla fick oss nog en funderar på hur vi egentligen rör oss eller hur lite vi rör oss. Tur att man har en pulsklocka (Polar M400) som säger till när man inte har rört på sig när en timme har gått.

Sen var det Robins tur att prata om andning och hur viktigt det är att andas, annars dör vi. Många har dagligen andningsuppehåll som kan leda till minskad syresättning av kroppen, sämre prestation. Vi är stressade, även om vi inte jagas av den sabeltandade tigern. Med rätt andning kan vi ta kontrollen över andningen och minska smärta. Vi fick öva på att andas in genom näsan och ut genom munnen. Andas med magen och inte med bröstet. Sluta inte andas bara för att du krockar med en person eller får ett jobbigt mail på jobbet. Många tips fick jag här gällande andningen, framför allt andas jag för ytligt. Man ska ha mellan 8 – 10 andetag per minut, hur många har du? ja jag ligger på fler än så…

Vi var tvungna att åka efter Robins workshop så vi missade tyvärr när Magnus pratade om naturligt löpsteg och avslutningen med ett barfota lopp. Barfotadagen var verkligen intressant och givande, jag fick massa bra input och tips.

Vill du veta mer kontakta gärna Magnus på Freefoot eller följ de via sociala media.
Våga släppa fötterna fria!

Instagram: @freefoot.goteborg eller via Facebook
Hemsida

Här kommer lite bilder från dagen,

 

Mina fötter

 

Magnus hälsar alla välkomna

 

Anders över på att gå på slackline

 

Gick rätt bra!

 

Jag går rätt nu…. eller

 

Hela kroppen i linje

 

Viloläge för vissa, inte mig

 

 

Du kanske även gillar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.