Vatten och salt

Hej,
Idag tänkte jag skriva lite om vatten, jag älskar verkligen vatten. Tänk vilken underbar lyx vi har här i Sverige som kan drick friskt, rent vatten från kranen. När jag har varit på massage säger de alltid, drick vatten! Varför säger de så? Vatten renar kroppen, alla slaggprodukter som ska ur kroppen följer med ut när vi kissar.

Vi bör dricka i snitt mellan 1 – 2 liter vatten om dagen, tränar vi behöver vi dricka ännu mer. När man äter lågkolhydratkost binder vi inte upp lika mycket vätska som de som äter vanlig glutenrik kost, därför är det viktigt att vi får i oss vätska. Det jag märkte rätt snabbt när jag började med lågkolhydratkost var att jag blev förstoppad när jag inte drack mycket vätska. Minst 1 lite vatten per dag behöver jag dricka, annars stannar min mage upp.
Kramp i vaderna hade jag väldigt ofta tidigare, typ när jag hade gjort en längre löptur. Men upptäckte att drack jag mer vatten försvann kramperna på nätterna. Ett annat tips som jag fick via ett facebook forum var att ta en så kallad “kallsup”, en shoot av saltvatten för att orka mer vid träning.

Kallsup – seltin och vatten, tag 1 -3 kryddmått seltin i ett glas vatten.

Jag tar oftast en kallsup innan jag ska springa ett långpass, annars behöver jag det inte. Ska jag bara ner och styrketräna på gymmet behövs det inte,  där funkar min kropp ändå. Jonas Bergkvist skriver ett bra inlägg om just salt och träning, inlägget hittar du här.

Om du har svårt att dricka vatten, ställ fram en kanna med vatten och lägg ner några skivor citron. På så sätt blir du påmind att dricka just för att du ser kannan med vatten. När jag är på jobbet har jag med mig en flaska så att jag hela tiden ser den och har den lättillgängligt. Godast är det att dricka rumstempererat vatten, dricker jag för kallt vatten får jag hicka.

Kram kram

 

Du kanske även gillar

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.