Reflektion och dokumentation

Något som jag tycker är viktigt är reflektion och dokumentation för att kunna se sin utveckling, se den röda tråden. Idag tänkte jag skriva lite hur jag gör och hur jag dokumenterar.

Något jag tycker är intressant är att se hur ens utveckling går. Det vill säga, jag älskar att dokumentera allt. Allt från bilder till att skriva ner i en bok eller kalender. Det är något som vuxit fram under tiden jag har ätit KETO.

Det började lite smått med att mäta mig. Jag mätte hela kroppen, lår, mage, byst och vikten. Allt för att kunna se min utveckling. Jag tog även kort på mig i sport-BH och trosor. Allt för att kunna se min kroppsliga utveckling.

Lägg vikten på hyllan

Något som jag blir taggad på är att se min personliga utveckling. Vikten har jag lagt på hyllan, jag anser inte att den är viktig för mig längre även om jag har en målvikt men den känns idag inte rimlig. Anledningen till att den inte känns rimlig är att den är alldeles för låg viktmässigt för mig. Jag hade en gång i tiden satt 65 kg som målvikt.

Idag när jag väger ca 72-74 kg så tror jag att det hade inte varit snyggt på mig att väga så lite. Det vill säga den känns alldeles orimlig, en fantasi vikt. Idag trivs jag med min vikt. Ser inget bekymmer med den vikten. Min kropp är nöjd med den vikten eftersom jag har hållit denna vikt i så många år nu.

Boken om mig

Varje morgon mäter jag mitt blodsocker, ibland visar jag det för er och ibland inte, då via Instagram. Allt det jag mäter för jag in i en excelfil där jag ser hur snittet har sett ut under månaden. Detta började jag med redan under 2019. Jag hade önskat att jag gjort detta tidigare men men man kan inte tänka på allt. De böcker som jag har loggat allt i orkar jag inte lyfta över den informationen.

Allt skriver jag ner i min kalender eller boken om mig. Jag reflekterar över gårdagen. Var det något som hände, som kan påverka mitt blodsocker, mitt välmående. Har jag ätit bra, vad åt jag? Om jag fuskade, vad åt jag då? Vad har jag gjort för typ av träning, hur kändes det?

Ja, lite så fyller jag i. Med tiden noterar jag ner mindre om jag jämför med tidigare noteringar. Idag behöver jag inte fylla i lika mycket som jag gjorde tidigare. Mitt träningsschema har jag koll på samt hur länge jag håller på.

Själv tycker jag att det är så mycket lättare att läsa det man skriver för att kunna reflektera över vad som kan vara en röd tråd ifall man är ute efter en förändring. Om det är en viktförändring så ser du kanske lättare vad det är som du gör tokigt. Du kanske småäter mer än vad du erkänner för dig själv om det nu är viktminskning som du är ute efter. Det var så jag upptäckte att jag åt lite för mycket, genom att jag smååt hela tiden. En ostskiva där, några oliver då osv.

Var ärlig mot dig själv

Ljug aldrig för dig själv, utan var ärlig, det vinner du på i längden. Var ärlig och erkänn om du åt något fel igår. Då startar du om idag, med nya friska tag. Det du kan göra är att reflektera över varför du gjorde ditt val. Varför valde du att äta den pastan, godiset eller kakan? svara dig själv ärligt. Döm dig inte utan reflektera över om du hade ätit dåligt igår, var du hungrig och vad kan du göra för att det inte ska hända igen!

Jag har skrivit om detta med att reflektera många gånger men jag tycker det är viktigt. Att inte döma dig själv utan bena ut vad som kanske är rotorsaken till ditt val. Att på ett enkelt sätt kunna se DIN röda tråd.

En fråga till er som läser, reflekterar du redan och hur gör du? dela gärna med dig genom att kommentera på bloggen så att vi alla kan ta del utav det.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.