Nystart för att hamna i Ketos

Nu när det är ett nytt år och jag behöver ha lite nya utmaningar tänkte jag köra en nystart för att hamna i Ketos. Hänger du med?

Min plan eller tanke ser ut så här: dra ner på kaffet, målet är en kopp kaffe om dagen. Bort med mjölkprodukterna helt och hållet. Noll när det gäller alkohol. Har nämligen upptäckt att när jag dricker alkohol så stoppar det min viktminskning men framförallt jag blir kass i magen. Bort med giftet helt enkelt.

Som jag har gjort tidigare kommer jag att äta rena produkter, dvs kött, fisk och kyckling tillsammans med grönsaker. Kommer att plocka bort de rotfrukter som påverkar mitt blodsocker, så som sötpotatis, rotselleri osv. Kommer kanske att göra vissa justeringar under resans gång beroende på hur kroppen reagerar på vissa grönsaker.

Mitt mål är att varje måltid ska ha följande uppdelning, precis som det står i Ketoguiden som Martina skrivit. 80-90 E% fett, 10-15 E% protein och 0-5 E% kolhydrater. Mängd 150-200 g fett, 50 g protein och 20 g kolhydrater. 1600-2000 kcal. Kommer att använda mig utav kostbevakningen för att se fördelningen lättast.

Kommer att kolla mitt blodsocker på morgonen för att se hur jag ligger till. Just nu ligger jag kring 5 mmol/l men den nivån som jag önskar ligga på är mellan 3-4,5 mmol/l. Normalt frisk ska ligga mellan 4-6,5 mmol/l om man inte har diabetes. Ska bli sjukt spännande att se hur min kropp reagerar, hur den förändras och vad som händer med vikten.

Du kanske även gillar

4 kommentarer

  1. Hur spännande som helst! 💪 Framför allt vad det gör med kroppen. Kommer du även använda dig av blodtrycksmätning eller andra blodprover?

    1. Hej Annki, framför allt blodsockret kommer jag mäta. Sen är tanken att jag ska göra ett Werlab test, se ifall det har hänt något. Gjorde ett i somras som jag har som motpol.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.