Pernilla gör bänkpress genom maxstyrka.

Fokus på maxstyrka!

Efter Playitas har jag börjat fokusera mer på maxstyrka när jag styrketränar. Jag blev helt enkelt inspirerad att testat något nytt och taggad att se vad som händer med kroppen och min styrka.

Jag har under en längre tid tränat styrketräning med många repetioner och varv. Nu efter den kurs jag gick på Playitas så pratade vi väldigt mycket om maxstyrka och volymstyrka. Jag blev lite nyfiken på att se vad som händer med mig ifall jag gör en periodisering av just maxstyrka nu en tid framöver.

Att träna för maxstyrka innebär inte att jag blir större utan tvärtom, att fokusera på att bli starkare. Med maxstyrka innebär att du lyfter en tyngre vikt och gör mellan 3-6 repetioner och därefter vilar du 5 minuter innan du gör nästa lyft. Det svåraste som jag upptäckt är just själva vilan mellan varje set.

Jag har valt att göra maxstyrka i några basövningar så som marklyft, knäböj, axelpress, rodd och bänkpress. Det är otroligt roligt och framför allt man märker att man är rätt stark. Det är rätt coolt att lyfta tungt som tjej 🙂

Min plan är att köra två pass i veckan med maxstyrka och jag väver kanske in det tillsammans med mitt vanliga pass för överkropp kontra underkropp. Jag tänkte hålla på med maxstyrka fram till jul/nyår, det är inte mer än 6-8 veckor och på den tiden bör man kunna se ett resultat. Har jag blivit starkare och vad har hänt med min kropp.

Själv är jag supertaggad att köra så här nu ett tag framöver. Min vännina Ullie är med på noterna, eller hon har nog inget annat val…. hahaha hon hänger med på ett bananskal helt enkelt eftersom hon tränar med mig.

Tränar du också maxstyrka ibland eller hur lägger du upp din träning?
Här gör jag axelpress med en 20 kg stång
Knäböj eller squat med vikt framför mig, 17,5 kg
Marklyft med 60 kg
Rodd, en dragövning på 60 kg – riktigt tungt tycker jag!
Anders passar när jag gör bänkpress på 40 kg, jag ökade sedan upp 2,5 kg på varje sida.

Kommentera

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.