New York – min 40 års present

Hej,
Vilken resa, upplevelse jag och min mamma har gjort. New York är verkligen en storstad som jag kommer att besöka igen. Jag har definitivt fått mersmak!

New York är en rätt dyr storstad att leva och bo i men att åka dit över en weekend, en mini semester är klart värt det. Det man ska tänka på är att det tillkommer TAX på alla priser och att du ska ge dricks hela tiden.Vi flög över till Newark som ligger ca 2,5 mil från New York med SAS, de har nämligen direktflyg från Stockholm. Eftersom jag bor i Göteborg och min mamma bor i Falun fick vi helt enkelt stråla samman på Arlanda, Stockholm. Så jag flög upp på morgonen till Arlanda med min mamma tog tåget. Som tur är stannar den vid Arlanda.

Det tog oss ca 8 h att flyga över, vi fick en hemsk lunch och ”frukost”. En annan som äter lågkolhydratkost så var det ingen höjdare precis….. sönderkokt mat kan man säga, som smakade inget! Där finns det en hel del att jobba på om man är i den branschen. Kan inget annat än att bli bättre. Borde ha tagit ett kort på maten men den var så hemsk så jag hoppade det.

Från flygplatsen hade vi bokat en shuttle, dvs stor bil där man åker ca 6-9 st tillsammans in till New York. Vi hade valt Go Airlink NYC, Vill man så går det att både åka tåg eller taxi från flygplatsen. Men vi kände att vi kommer nog vara trötta efter hela flygresan så man vill nog bara komma fram till hotellet. Inte lika billigt som tåget men inte lika dyrt som taxi och man kommer fram till entré på hotellet. Klart att rekommendera,  men boka det innan ni flyger annars får ni vänta på flygplatsen ett bra tag.

Första dagen köpte vi biljetter via vårt hotell Wellington, för hop on & off bus runt New York. Vi köpte för två dagar och en båttur kring frihetsgudinnan. De hade 4 turer som man kunde åka, en uptown, en downtown, en för Bronx och även för Brooklyn. Vi åkte alla förutom Bronx. Var faktiskt helt perfekt att åka runt med bussen, man fick se väldigt mycket. Guiden berättade om områdena, vart vissa kändisar bodde. Ville man gå av gjorde man de på de olika stoppen, annars följde man bara med och lyssnade.

Vi hann även med lite shopping, promenerade i Central Park. Vilket är ett måste, en helt galet stor park med massa träd, konstgjorda dammar, vattenfall och en sjukt mycket folk som både går, springer eller cyklar runt. Finns även ett zoo, tennisbanor, krocketbanor osv. När vi var där hade de till och med en hästtävling.

Frukost åt vi nästan alla dagar på Starbucks, en liten latte och en proteinbox. Innehåll ett kokt ägg, 2 skivor ost, några bitar äpple, russinbröd, smör och nötkräm. Perfekt frukost eller hur….. nötkrämen var perfekt på eftermiddagen när man började bli hungrig igen. Man kan säga att jag inte riktigt åt så som jag brukar göra hemma. Men jag gjorde mitt val och nu är jag tillbaka i mina gamla frukostrutiner vilket är skönt.

Lunch åt jag oftast någon grönsakssoppa, omelett eller sallad, men middag blev det hamburgare eller fisk. Åt en väldigt god fisk, grillad Mahi Mahi. Hade ingen aning vad det var för fisk men kyparen försökte förklara men jag fattade inte, mer än att jag förstod att den var vit. Googlade sedan och såg att det var en guldmakrill som jag åt. Supergod!

Grillad Mahi Mahi med broccoli, spenat och melonskiva ovanpå.
Amerikanerna är inte så himla duktiga på grönsaker, inte vad jag upptäckte iallafall. Bad jag om kokta grönsaker eller grönsaker istället för all denna potatis/pommes så fick jag bara till svar att det inte gick att lösa….. sist vi var på västkusten var det aldrig några problem. Fattar inte varför det var så svårt nu, eller så gick vi helt enkelt på fel restauranger.

Men summa summarum för att inlägget inte ska bli allt för långt, så kommer jag att åka tillbaka. Jag vill promenera runt mer, uppleva mer utav storstaden. Bara sitta på ett hak och titta på folk.

Här kommer lite bilder från resan,

Första frukosten på Starbucks
Time Square
Manhattan i bakgrunden, på väg ut till frihetsgudinnan
Ser ni hålet efter World Trade Center?
High Line
High Line, ca 2,4 km lång
Chinatown, allt på kinesiska
Guggenhaim
Ground Zero
Brooklyn Bridge, den gick vi även upp på
Gatan utanför hotellet, ner mot Time Square
Wellington Hotel
Grand Central Terminal

Metallica deltog på en konsert i Central Park, bild från TV.
Central Park
Hittade ett cafe, FIKA, ägaren född i Sverige
Välkomna till NY!
Sitter och tittar på folk