KETO/LCHF

Vad är KETO/LCHF egentligen för mig?

Det innebär att man drar ner mängden kolhydrater i sin mat, man plockar bort gluten, socker och all stärkelserik mat som bröd, pasta, ris och potatis. Allt hel eller halvfabrikat ska bort. 

Jag ät gärna kött, fisk, skaldjur och ägg. Naturligt fett som smör. Nötter och bär. Ovanjordsgrönsaker som kål, sallad, broccoli, sparris, blomkål, aubergine, spenat, svamp, avokado, tomat, gurka, tomat med mera.

Jag har även plockat bort alla mjölkprodukter för att gå ytterligare ett steg i min biohackning av mig själv. Jag mäter mitt faste blodsocker nästan varje morgon för att se hur jag ligger till. Just nu ligger jag kring 5 mmol/l men den önskade nivån är mellan 3-4,5 mmol/l. Normalt friska ska ligga mellan 4-6,5 mmol/l om man inte har diabetes vilket jag inte har.

Mitt mål är att varje måltid ska ha följande uppdelning, precis som det står i Ketoguiden som Martina skrivit. 80-90 E% fett, 10-15 E% protein och 0-5 E% kolhydrater. Mängd 150-200 g fett, 50 g protein och 20 g kolhydrater. 1600-2000 kcal.