Vår resa i Montenegro!

Förstår att ni väntar på ett inlägg från vår resa i Montenegro. Ledsen att du fått vänta men här kommer reseberättelsen men jag hade tagit över 400 st bilder och det tar tid att redigera….. jobbigt är det också 🙂

Vi hade bokat denna resa genom TUI, och deras Blue Star hotell Aleksandar som ligger i Budva. Hotellet hade tre pooler och var jätte fräscht. Väldigt moderna rum. Vi hade ett familjerum med två rum och två toaletter. Lyxigt värre!

De flesta som bodde på hotellet hade All Inclusive, men vi hade valt enbart frukost.

Budva

Vi landade på kvällen så det tog inte mer än 40 minuter i buss från flygplatsen i Tivat till hotellet i Budva. Väl incheckade och klara gick vi ner till stranden och gick en sväng i området. Mitt första intryck var att Budva är en partystad. Det var karuseller, marknader som sålde allt från kylskåpsmagneter till tröjor, folk överallt. Vad jag har förstått så är det högtryck under juli och augusti, man dansar tills det ljusnar.

Under vår vecka i Montenegro så badade vi i hotellets pool, eftersom det var så himla trångt på stranden. Alla låg som packade sillar tyckte jag, som gärna vill ha lite utrymme kring mig.

Gamla Stan i Budva är väldigt mysig, små gränder, restauranger i varje hörn samt butiker. Den kallas Starigrad Budva och har en medeltida ringmur kring sig. Den ligger längst ut vid småbåtshamnen. Ca 3 km från vårt hotell – vi sprang några fram och tillbaka några morgnar.

Hawaii

En utav dagarna tog vi en båtbuss ut till ön som ligger precis utan för Budva som kallas Hawaii. En otroligt vacker ö, jättevackert vatten. Ta med badskor eftersom det är klappsten överallt. 2 solstolar och ett parasoll kostade 10 eur, vilket jag tycker är lite dyrt men men…. gratis vid hotellet. Finns även en resturang på ön där man kan köpa lunch osv.

Hyrbil

Vi hyrde även bil 2 dagar genom TUI, kostade 50 eur per dag. Vi hyrde den minsta bilen, en Toyota Auris Alla parkeringar i Budva kostar pengar, så bredvid vårt hotell tog de 3 eur per dag att stå där även om vi var ute och körde hela dagen.

Kotor

Vi passade på att åka till Kotor, tar ca 40 minuter att köra dit. Väl där så besökte vi gamla staden i Kotor och gick de 1500 trappstegen upp till utskickstornet och ner igen. Kan säga att vi alla hade ont i vaderna i 4 dagar efteråt…. brant och varmt 🙂 Det är trånga gränder, små restauranger och butiker överallt. Väldigt vackert, inget du kan missa helt enkelt.

Lady on the Rocks och Blue Cave

Väl i Kotor så passade vi på att ta en utav båtarna ut till Blue Cave för att bada i grottorna. Vi köpte oss en plats på de mindre motorbåtarna så inte tar med än 8 st per båt. Lite mer personligt. Vår kapten var jättetrevlig och duktig, han visade oss u-båts hangarerna som de hade byggt under kriget, vi badade vid Blue Cave, han berättade om fängelset på vägen tillbaka, vi stannade ca 20 minuter vid Lady on the Rocks där vi alla fick gå iland och titta oss runt. Hela turen tog ca 3 timmar och var klart värt pengarna. Kostade 60 eur totalt.

Vattenfall

Strax utanför Montenegros huvudstad Podgorica ligger detta underbara vattenfall, Waterfall Niagara. Klart värt resan. När du väl är på plats så gå en bit längs floden. Detta vattenfall ligger precis i vindistriktet så det är inte vid något berg eller så. Floden heter  Cijevna. Precis vid vattenfallet finns även en mysig resturang som vi åt lunch vid. Supermysig personal och bra Wifi. Vattnet är kallt och man kan bada här om man kan klättra ner. Vi gjorde det inte men det var ett par som kom samtidigt som oss som gjorde det. Lite bökigt att klättra ner tyckte vi.

Sammanfattning

Otroligt vackert land och då tänker jag på naturen och alla berg. Det var lite ostadigt väder när vi var där, de höga bergen stoppade upp molnen. En natt var det fullt oväder med både åska, regn och blixt. Kan säga att några som inte hade stängt balkongluckorna, där hade de inga luckor kvar…. riktigt oväder helt enkelt. Åker man hit måste man förbi Kotor och även till vattenfallet. Vilket var höjdpunkten tyckte Vincent.

Det är billigt att äta och dricka i Montenegro, men tänk på att ge dricks och detta betalar man vid sidan av sin nota. Det gick hur bra som helst att betala med kreditkort. Maten är väldigt enkel, sås finns typ inte alls. Pommes till det mesta även om man beställde utan och valde grillade grönsaker istället så fick man ändå pommes till…. hahha

De har lite svårt med språket tror jag. På vissa ställen kunde de inte engelska i huvudtaget eller så kunde de väldigt lite men det är väl det som är charmigt med att resa utomlands.

Jag kan varmt rekommendera Montenegro!

Här kommer även lite bilder från resan:

Budva, Gamla Stan
Budva, Gamla Stan vid en utkiksplats
Budva – Ön Hawaii
Budva, vid strandpromenaden
Vattenfallet
Givetvis en selfie framför vattenfallet
Vid vattenfallet
Lady on the Rocks
Lady on the Rocks – kyrkodörren
Budva – Gamla Staden
Kotor – 1500 steg enkel väg till toppen
Kotor – Äntligen uppe och vilken utsikt!